Biztosítás - biztonság

Nemrégiben utazás előtt azon gondolkodtam, hogy vajon kell-e utasbiztosítást vásárolnom, ha van európai egészségbiztosítási kártyám (EIHC - European Health Insurance Card). Szerencsére találtam egy kitűnő összefoglalót erről, ami eligazított ebben a kérdésben.

Az EIHC kártya külföldön az orvosilag indokolt, nem halasztható beavatkozást igénylő betegségek ellátását fedezi, abban az esetben, ha az általunk felkeresett orvos vagy kórház az adott ország társadalombiztosításával szerződésben van. Az uniós országokban az egészségügyi szolgáltatók többsége magántulajdonú, és közülük kevesen vannak a helyi társadalombiztosítással szerződésben, ezért könnyen lehet, hogy olyan orvossal kerülünk kapcsolatba, aki nem fogadja el az EHIC által biztosított fedezetet. A szerződéssel nem rendelkező magánorvos által nyújtott szolgáltatás költségeit tehát a kártya nem fedezi. A helyi egészségbiztosítóval szerződésben lévő egészségügyi intézményben az ellátást a kártya felmutatásával vehetjük igénybe. Ha olyan országban vagyunk, ahol a biztosítottaknak önrészt kell fizetni a gyógyításért illetve a gyógyszerért, akkor azt nekünk is meg kell fizetni. Egyes országokban (pl. Franciaország) az összes költséget a betegnek kell megelőlegeznie, függetlenül attól, hogy van-e kártyája vagy sem, amit utóbb annak az országnak a biztosítója térit meg, amelyben igénybe vettük a szolgáltatást. Ha valaki jogosult EIHC-re, de nem váltotta ki, és küldöldön olyan sürgősségi ellátást vesz igénybe, amit egyébként a kártya fedezne, akkor a helyszínen ki kell fizetni a szolgáltatás díját, de a hazatérést követően lehetőség van arra, hogy a kifizetett eredeti számla alapján az illetékes egészségbiztosítási pénztár a költségeket utólag megtérítse.

A klasszikus utasbiztosítás rábízza a biztosítottra, hogy ha problémája van utazás közben, maga keresse a megoldást. A kezeléssel kapcsolatos költségeket átvállalja, de úgy, hogy azt a betegnek kell megelőlegezni, ami nagyon gyakran vitákhoz vezet az elszámolásnál. Az újabban egyre elterjedő assistance típusú utazási biztosítás esetében a biztosító közvetlenül a szolgáltatónak fizeti ki a költségeket, de csak akkor, ha az általa közvetített ellátóhoz fordulunk. A 24 órán át hívható call center tájékoztat bennünket, hogy az adott helyen, az adott panasszal mely orvost vagy kórházat keressük fel. Az előzetes jóváhagyás nélkül igénybe vett orvosi segítséget nem, vagy csak alacsonyabb értékben téríti.

A legtöbb bank már beépítette az éves kártyadíjba a betegség-, baleset- és poggyászbiztosítást, de itt a szolgáltatási limitek általában alacsonyabbak, mint a külön kötött utasbiztosítás esetében, ezért erről érdemes alaposan tájékozódni. Míg az utasbiztosítás baleset és betegség esetén összeghatár nélkül átvállalja a költségeket, a bankkártyához kötött biztosításnál 30 ezer euro limittel kell számolni, az EHIC kártya a balesethez kapcsolódó költségeket csak a társadalombiztosítóval szerződött szolgáltatónál téríti kb. 20% önrésszel, betegség esetén csak a sürgősségi ellátást téríti szintén átlagosan 20% önrésszel, esetenként előfinanszírozással. Érdemes tehát jól meggondolni utazás előtt, hogy milyen biztosítási forma mellett döntünk.

Kapcsolódó bejegyzések